پاورپوینت نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران

دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 10:31 ق.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


پاورپوینت نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران  شامل  16 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از پاورپوینت های جامع و کامل در مورد    نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

هدف از تحقیق و انتخاب موضوع:

رابطه ی بین هنر و مذهب، از آنجا که هر دو از یک سرچشمه آب می خورند همیشه یکی مسائل مهم تاریخ فرهنگ بوده است. بررسی تاریخ اولیه ی هنر ایران به حل این مشکل اساسی کمک خواهد کرد، خاصه آنکه با این بررسی، روابط مورد بحث، برکنار از قشر تداعی های مأنوس و مزاحم، آشکار خواهد شد.

 

مقدمه:

مذهب را نیروی الهام دهنده ی هنر می شناسد و هنر را خادم هنروری مذهب و مورخان همیشه به ارتباط آن دو توجه داشتند. اما در دوره ی انحطاط مذهب، این ارتباط به راحتی نادیده گرفته میشود و یا حتی انکار می شود.

در اینکه کلیه ی ادیان دارای جنبه های روحی و ایده آلی هستند و داستان ماده و جسم را فرو گذارده اند تا حدیث روح را از سر بگیرند جای شکی نیست. مذهب برای تبلیغ و انتشار خود هیچگاه حربه ای ظریف تر و وسیله ای مؤثرتر از هنر نیافته و برای تجسم جنبه ی ایده آلی و روحی خود گریزی جز توسل به هنر نداشته. اما اگر کلیه ی ادیان در ابتدای ظهور خود از هنرها اعراض کرده اند از جهت بی نیازی مذهب از هنر نبوده بلکه اعتراضی است به آیین قدیمی که دین جدید ناسخ آن بوده و چون هرمذهبی مذهب پیشین را نسخ کرده ناگزیر وسیله ی تجسم ایده آل قدیم، یعنی هنر قدیم را نیز انکار کرده است. اما چندی بر نیامده است که هر دین و آیین نوین، از قهر خود کاسته و با هنرها از در آشتی درآمده است، نهایت آنکه طبق اعتقاد و سلیقه ی خود، تأثرات و تصوراتی را در هنر موجب گردیده. دعوای هنر و مذهب در ابتدا همواره دعوایی ظاهری و خالی از عمق بوده، مخصوصاً وقتی توجه به مقام والای این پدیده ی محرک بکنیم که غالباً معجز پیامبران را به خود گرفته است.

 

بحث اصلی

آنگاه که بشر جز سر و جادو وسیله ای برای رام کردن نیروهای طبیعی نمی شناخت، از رقص و موسیقی مدد می گرفت و اعجاب و ارعاب می نگرند و با ساز و دهل به مبارزه با ارواح پلید بر می خیزند. بشر بت پرست بت می ساخت و آنچه را که در دل می پرستید به صورت تجسم می داد.

هنر آزاد و درخشان عصر هجر در اروپا و شمال آفریقا، نشان می دهد که انگیزه ی زیبایی دوستی تا چه حد جزء ذات بشر بوده است. متأسفانه این هنر زود پژمرده و دنباله ای نیافت و ناگزیر تنها شواهد ناچیزی در زمینه ی ارتباط روانی و فرهنگی این انگیزه را در ابتدایی ترین صورت خود، به دست می دهد. می توان حدث زد که محرک نقاشان غار، ایمان به جادو بوده است و این امید کورانه که نظیر به نظیر منجر می شود و تصویر زن باردار یا موفقیت در شکار موجب فراوانی اولاد یا صید می شده است. از این گذشته به جرأت می توان گفت دستی که چنین شکلهایی را به وجود می آورده با ذهنی ارتباط داشته که تا حدی از نیروهای حاکم- نیروهایی که بر نعمت و روزی بر زاد و ولد نظارت دارد- آگاه بوده است. اما، برای این نکات دلیل قانع کننده ای در دست نیست.

چند هزار سال بعد فیلسوفان یونانی – که دین ایشان را به ریشه های اندیشه ی شرقی نباید از یاد برد- رابطه ی نزدیک میان زیبایی و حقیقت را تصریح کردند.

در دوران خدایان پرستی، یونانیان باستان معابد خود را با مجسمه های خدایان تزئین کردند، اساس خدایان سازی، تجسم اعتقاد و ایده آل مذهبی یونانیان بود. پیروان بودا مجسمه های یک مرد برتر، یک فوق انسان را ساختند و کوشش کردند که در لبخند مرموز او آزادی از دلتنگی های آب و گل و آزادگی از درد و بیم و هراس زندگی و خوش آمد و اشتیاق نسبت به مرگ نفس را تعبیه کنند. بی پوششی و برهنگی، در مجسمه های یونانی، نشان میل به زندگی و جوانی و سلامتی و روح قهرمانی و ورزشکاری بود اما کمی کوشش یا نیمه لختی از مجسمه هایی که از بودا ساختند و پرداختند، نشان رستن از بندهای ماده و قیود مادی همه ی این هیاکل، مظهر روحانیتی بود همه ی ایده آلی بود که در سنگ تجلی یافته بود. همه نشانی بود از رابطه ی ناگسستنی هنر و مذهب و نیاز دومی به اولی.

آنگاه نوبت به مسیحیت رسید تا معماری و نقاشی و مجسمه سازی و افسانه و شعر و نمایش را به سطوح آورد. در اینجا در ابتدا اعتراض بود و انکار. آباء دین مسیح شعر را دود و باد شمردند و مجسمه سازی را هنر شیطان زیرا مجسمه سازی هنری بود که خدایان یونانی را جاوید کرده بود اما صورت ایده آلی که از عیسی مسیح، در قرن چهارم میلادی، ساختند بی شباهت به آپولو نبود زیرا رستاخیز عیسی تمثیلی بهتر از برآمدن آفتاب نیافت و آپولو خدای نور و روشنایی بود آنگا کلیساها ساخته شد و تمام وقایع و حوادث مذکور در انجیل و قهرمانان و قدسیان دیانت مسیح مانند فیلم صامتی به وسیله ی فرسک و نقاشی بر دیوارها و سقف های کلیساها منعکس گردید. و کتب مقدس عهد عتیق و عهد جدید از بزرگترین منابع آثار هنرمندان گردید. میکل آنژ نابغه ی بزرگ هنر مجسمه سازی و نقاشی به انجیل روی آورد. شاید از نظر ایمان و یا شاید که قهرمانان انجیل همه برتر از انسان عادی بودند. و او اعتقاد به یک تشریح (آناتامی) فوق انسان داشت. اعتقاد به داوودی داشت که در جثه ی کودکی با قلماسنگی غولی را از پای در بیاورد.

هنر ایران از همان ابتدا رشته ی پیوسته ای بود که مفهوم آن روشن و روشن تر شده و بالاخره بدون آنکه این رشته گسیخته شود با تاریخ مکتوب پیوسته است. البته هرچه بیان مفاهیم صراحت بیشتر یافته افکار نیز در عین حال پیچیده و مشخص تر شده است به این جهت نقوش و نشانه های آسمانی سفال های ماقبل تاریخی شوش و حوزه ی تخت جمشید نمی تواند با نقش اهورا مزدای زمان هخامنشیان یا ساسانیان که مفهومی اخلاقی دارد و آفریده ی ذهنی تکاملی یافته است برابری کند.


جهت دانلود متن کامل  پاورپوینت نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران کلیک نمایید


برچسب ها: پاورپوینت نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ، دانلود پاورپوینت نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ، مقاله نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ، تحقیق نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ، مقاله در مورد نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ، تحقیق در مورد نقش مذهب در پیشبرد هنر ایران ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 10:33 ق.ظ
دیدگاه ها ()

پاورپوینت هنر آفریقای سیاه

دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 10:29 ق.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


پاورپوینت هنر آفریقای سیاه شامل  20 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از پاورپوینت های جامع و کامل در مورد  هنر آفریقای سیاه  می باشد

“هنر افریقای سیاه”

پایین دست صحرای آفریقا منطقه ی وسیعی از آن قاره از جمله بلندیها استپهای گسترده و جنگلهای بارانی استوایی افریقا قرار دارد‍،در این منطقه،به ویژه در پادشاهی های نظام یافته ی افریقای غربی که با خلیج گینه مرز مشترک دارند،تعداد بیشماری از فرهنگهای پربارو متنوع سیاهان نشو نما کرده است؛قوم یوروبا که در نیجیریه ی کنونی سکونت دارد،خلاق ترین و نیز با استعداد ترین قوم این ناحیه است.

رابطه ی اروپاییان با هنر های افریقای سیاه دست کم چهار مرحله ی متمایز را پشت سر نهاده است. در آغاز سیاحان ،نخستین سودا گران و مهاجران دست ساختهایی را به  عنوان تحفه به سرزمینشان به ارمغان می بردند و به یمن این کار شماری از اشیای چوبی باقی مانده اند،زیرا عمر این گونه اشیا در جامعه و شرایط اقلیمی افریقا ناگریز کوتاه است. سپس، با توسعه ی پژوهش های مردم شناختی در سده ی نوزدهم ،این اشیا به عنوان نمونه هایی از هنر مردم افریقا در موزه های تاریخ طبیعی به نمایش گذاشته شدند. پس از آن، در آغاز سده ی بیستم، نمایشگاه های بزرگی در شهر های بزرگ اروپا برگذار شد و هنرمندان ماجراجوی اروپایی ویژگی های زیبایی شناختی هنر افریقا را کشف کردند و از آن الهام گرفتند . از آن پس به یمن کاوش های باستان شناختی ،که هنوز ناچیز و محدودند ، تعداد بیشماری از اثار هنری بسیار زیبا و کهن درباری کشف شده است که قدمت آنها به دوران پیش از ورود اروپاییان به آن سرزمین می رسد؛آثار اخیر بر اساس پژوهشهای منظم و بنابر نتایج پژوهشهای مردم شناختی،زبان شناختی و مذهبی تقسیم بندی و تعبیر شده اند، نتایج پژوهش در زمینه ی هنر های به هم وابسته ی موسیقی ،رقص و ادبیات شفاهی نیز در این کار مورد نظر قرار گرفته است زیرا افریقاییان از دیر باز در این هنر ها تبحر داشته اند.

“هنرهای کهن قدیمی ترین نمونه های شناخته شده هنر افریقا شکلهای در خور توجه انسان و جانورانند که بر خرسنگها نقاشی و کنده کاری شده اند و به دوره نوسنگی مربوط می شوند . بیشتر این آثار در سال ۱۹۵۶ و سالهای بعد در جایی کشف شدند که امروزه کویرهایی در جنوب الجزایر هستند اما زمانی منطقه های سرسبز و پر رونق بودند. شاید این اثاربه دست نیاکان قبایل کنونی افریقای سیاه در زمانی بین هزاره پنجم و ۱۲۰۰ق.م افریده شده اند سردیس های کوچک و تکه هایی از تندیسهای رسی دیگری که خاستگاه آنها نیجریه مرکزی است، قدیمی ترین نمونه های موثقی هستند که از هنر افریقای سیاه در دست داریم .این اثارهمگی به فرهنگ نوک نسبت داده شده اند و تاریخ ساخت آنها را میتوان بین ق.م.۵۰۰تا ۲۰۰ق.م.تعیین کرد .

کشف مجموعهای از سردیسها وصورتکهای رسی زیبا و طبیعن گرایانه در۱۹۱۰ در ایفه واقع در نیجریه نگرش ما را به هنر افریقا در خور توجهی دگرگون کرد ،اما کشف اتفاقی یازده سردیس وصورتک عالی مفرغی در همانجا در ۱۹۲۸شگفتی همگان را برنگیخت . هنرمندان ایفه با روش ریخته گری دقیق (موم گمشده) به خوبی آشنا بودند . آنها سردیس ها  را با گل رس حجم پردازی می کردند،روی آنها لایه ی نازکی از موم می کشیدند و سپس سردیس ها را با گل رس می پوشاندند . هنگامی که این قالب سخت می شد حرارتش می دادند ، در نتیجه ،موم ذوب می شد و به جای آن فلز مذاب می ریختند به طوری که فلز گداخته شکل و ضخامت لایه مومی اولیه را می گرفت . پس از سرد شدن قالب رسی را می شکستند و از مفرغ سخت شده جدا می کردند و گل رس درون سردیس نیز خالی می شد . همه قوم های ساکن سرزمین های  مدیترانه ای در دورانهای کهن با این روش که توسط قومهای عصر مفرق ابداع شده بود اشنایی داشتند . هیچ مدرکی حاکی از از وجود رابطه میان تمدن ایفه که بین سدهای ۱۱و۱۳ میلادی رونق داشت و تمدنهای مدیترانه ای در دسترس نیست اکنون همگان پذیرفته اند که هنرمندان ایفه روش ریخته گری را خود به تنهایی کشف کرده اند.

این سردیس های تکچهره ،شکوه و زیبایی خاصی دارند و هرجامعه ای که توفیق ساخت چنین اثاری را داشته باشد به درستی می تواند انها را اثاری کلاسیک تلقی کند . سردیس باوقار و شکوهمندی که دیهمی از پر و آذینی قایم و درهم بافته بر بالای ان قرار دارد روزگاری به عنوان سردیس اولوکون ملکه افسانه ای همسر دومین اونی ایفه شناسایی شده بود. اما اکنون احتمال می رود که تمثال یکی از اونیها بوده باشد . سطح پهن و صاف پوست صورت با شیارهای موازی که نشان دهنده زخم های قبیله ای هستند ، مخطط شده است و پیرامون دهان و استخوان فک ، شاید راب اویختن روبنده ای مهر دوزی شده است سوراخ گشته (در یکی از سوراخها یک مهره شیشه ای سیاه پیدا شده است )؛این روبنده هنوز رواج دارد و تصور می رود شنوندگان را از تاثیر شدید کلمه های که توسط چنین مقامی ادا می شود محفوظ می دارد شاید قرار بوده است که ابن سردیس ها بر اندام های چوبین سوار شوند ، اما چنین ظنی قطعی نیست .

سیاحان پرتغالی نخستین اروپاییانی بودند که در سده ۱۶ از پادشاهی بنین در نیجریه دیدار کردند ؛ بنین  به سبب تجارت برده و اسارت انسانها شهرت داشتند . اما تا پیش از ۱۸۹۷ ، هنگامی که شهر بنین توسط بریتانیا ویران شد و شماری بسیار از اشیا مفرقی زیبا مطعلق به کاخ سلطنتی انگلستان انتقال یافت ، هنر بنین چندان شناخته نبود . یکی از این اشیا سردیس ظریف و شکوهمندی است که قدمتش به اوایل سده ۱۶ می رسد و اکنون به عنوان تمثال ملکه مادرشناسایی شده است . این سردیس طوقی پهن و مهره دار به گردن و سر اذینی زیبا شاخ دار به سر دارد که به شکل شبکه ای متشکل از مهره های در هم بافته است . در جامعه های افریقایی ملکه مادر به عنوان شخصیتی قدرتمند بود ؛ در پیکره های شکوهمند قوم یوروبا ملکه مادر اغلب پشت شاهان ایستاده اند و از انها بلند قامت ترند . بنا بر روایت های شفاهی شیوه ساخت ظریف مفرقینه های ریختگی بسیار نازک از فرهنگ قدیمی تر از ایفه بر گرفته شده است ، اما در اینجا نوعی نقش پردازی از واقع نمایی سردیس های شکوهمند ایفه کاته است .


جهت دانلود متن کامل پاورپوینت هنر آفریقای سیاه کلیک نمایید


برچسب ها: پاورپوینت هنر آفریقای سیاه ، دانلود پاورپوینت هنر آفریقای سیاه ، مقاله هنر آفریقای سیاه ، تحقیق هنر آفریقای سیاه ، مقاله در مورد هنر آفریقای سیاه ، تحقیق در مورد هنر آفریقای سیاه ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 10:31 ق.ظ
دیدگاه ها ()

تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی

شنبه 9 اردیبهشت 1396 12:06 ب.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی شامل  39 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از مقاله های جامع و کامل در مورد تجربیات  دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

مقدمه:

با سلام و درود به ارواح پاک شهدا و شادی روح مطهر حضرت امام خمینی و استاد گران قدر شهید مرتضی مطهری

چه دوست داشتنی و عزیز آنان که برای آرامش دیگران از خویش می گذرند. چه خوب و صبورند مردان و زنانی که از خواب شیرین شبانگاه چشم می پوشند تا مردم خوابی آرام داشته باشند. چه عزیز و محبوبند دست هایی که مهربانی می شناسند و گرمای محبت به قلب ها  می دهند و امید به آینده را روشن نگاه می دارند و چه بسیار مردان و زنان گمنامی که عاشقانه و دلسوزانه تلاش می کنند و صادقانه و پر شور برای آبادانی و پیشرفت این کشور می کوشند. اینک می توان پرسید که در مقابل این همه گذشت و ایثار و فداکاری چه باید کرد؟ آیا آماده اید که در آینده ما نیز همچون این مردان و زنان، گام هایی در راه سعادت و شادکامی و بهبود زندگی دیگران برداریم.


 تجربیات اینجانب به عنوان معلم

از تجربیات قابل توجه اینجانب در امر تدریس زمانی بود که از روش های جدید و نوین هیچ خبری نبود و همه جا به شیوه سنتی درس داده می شد اما بنده در تدریس با شیوه‌ها و ایده‌های نوین کاملاً موفق بوده چرا که همیشه سعی می کردم جذابیت تدریس را در کلاس بالا برده و از روش هایی کمک می گرفتم که تا اندازه زیادی، توجه دانش آموزان را به خود جلب می کرد. شیوه هایی مانند گفتگوهای دو طرفانه،  پرسش و پاسخ، روش های بارش مغزی، نمایش و عینیت بخشی به تدریس سرلوحه کارم بود. همواره سعی می‌کردم تدریس را در کلاسهای مختلف، با نوعی بازی همراه کنم تا درسها برای دانش‌اموزان جذابیت خاصی داشته باشند. نقش های مختلفی که به دانش آموزان داده می شد و دروسی که تکیه صرف بر حافظه داشت با کمک فراگیران به نمایش گذاشته می شد، به همین دلیل ضریب ماندگاری اندوخته‌ها افزایش می یافت که نتیجه آن صد در صد قبولی در پایه پنجم ابتدایی که سوالات استانی طرح می شد و تصحیح به صورت سر برگ شده انجام می گرفت کار آسانی نبود آن هم در مدارسی که از چند پایه مشابه برخودار بود.

یکی دیگر از کارهایی که برای ارتقاء سطح یادگیری و موفقیت دانش‌آموزان در آزمونها داشتم این بود که در آزمون ها، سعی می کردم همیشه سوالاتی که به دانش آموزان ارایه می گردید مورد ارزیابی قرار گیرند و به این نکته توجه خاص داشتم که دانش آموزان در کدام یک از حیطه ها مشکل داشتند و سعی بر آن داشتم تا حد امکان مسایل و مشکلاتشان را حل کنم. یعنی همواره هم از خود دانش آموزان می خواستم تا نقاط ضعفشان را بگویند و هم با توجه و دقت در برگه های امتحانی آنها درمی یافتم که آنها در چه مباحثی ضعف دارند و از این رو سعی می کردم تا با بالا بردن تجربه خودم در امر تدریس، در رفع نقاط ضعف دانش آموزان در درسهایی که تدریس می کردم نیز موفق و مؤثر واقع شوم.

تجربه دیگرم که احساس می کنم در بالا بردن سطح کیفی کارم و نیز در بیشتر شدن موفقیتم در امر تدریس مؤثر بوده است، برقراری روابط معقول و مناسب با دانش آموزان بود به گونه ای که همه در کلاس احساس امنیت و آرامش کرده و گاهی مهم ترین مسایل خود را به راحتی مطرح و با بنده در میان می گذاشتند. علاوه بر دانش آموزان بعضی از والدین نیز برای رفع مشکلات آموزشی و پرورشی فرزندشان مراجعه نموده و استمداد می کردند. اساساً برقراری ارتباط مناسب و شایسته با دانش آموز، می تواند یکی از مهمترین عوامل موفقیت هم برای معلم و هم برای دانش آموز باشد. این مسأله، چیزی است که حتی در تعالیم دینی ما نیز بر آن بسیار تأکید شده و حتی در سیره ی پیامبر اکرم نیز داستان ها و موارد بسیاری نقل شده که پیامبر در هنگام تعلیم امور دینی، پیش از هر چیز سعی می کرد با کسی که می خواهد مطلبی را به او تعلیم دهد، به عنوان فرزند خود برخورد کند و او را در نهایت مهر و محبت مورد تعلیم قرار دهد. امروزه در علم روانشناسی و علم تعلیم و تربیت نیز دانشمندان ثابت کرده اند که برقراری ارتباط مناسب همراه با عطوفت و مهربانی، می تواند بهترین عامل موفقیت معلمان با شاگردان خود و ترغیب آنها برای علم آموزی باشد. از این رو من همیشه سعی می کردم تا با دانش آموزان به گونه ای برخورد کنم که آنها نه آنقدر از من دور شوند که نسبت به من و آموختن درس، بی انگیزه و بی رغبت شوند و نه آنقدر جذب من شوند که با امید به عطوفت و شفقت من نسبت به درس خواندن تنبل شوند، بلکه سعی می کردم با تأسی بر سیره پیامبر و مولای متقیان حضرت علی (ع) هم دافعه داشته باشم و هم جاذبه، تا دانش آموز در شرایطی معقول و منطقی، بتواند هم برای پیشرفت درسی اش تلاش کند و هم مشکلات تحصیلی و حتی خانوادگی اش را با من درمیان بگذارد تا با همفکری و مشورت، مشکلاتش را برطرف کنیم.

از دیگر تجربیات مؤثر من در خصوص برقراری ارتباط خوب با دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنها برای تلاش و پیشرفت علمی، تشویق هایی بود که گاهی در مدرسه انجام می دادم و به عنوان مثال، برخی از دانش آموزانی را که در سال های گذشته پیشرفت علمی خوبی داشتند دعوت کرده و از آنها مصاحبه می کردم و از آنها می خواستم تا با بیان دلایل و عوامل موفقیتشان در درس، انگیزه و اشتیاق دیگر دانش آموزان را برای موفقیت در درسهایشان بالا ببرند.

جهت دانلود متن کامل تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی کلیک نمایید
برچسب ها: تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ، دانلود تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ، مقاله تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ، تحقیق تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ، مقاله در مورد تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ، تحقیق در مورد تجربیات دوران آموزشی معلمی ویژه ارتقاء شغلی ،
آخرین ویرایش: شنبه 9 اردیبهشت 1396 12:08 ب.ظ
دیدگاه ها ()

پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول

شنبه 9 اردیبهشت 1396 12:04 ب.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول شامل  68 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از پایان نامه های جامع و کامل در مورد  بررسی وضعیت مسکن دزفول  می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

ضرورت تحقیق

با توجه به اینکه تاکنون هیچ پایان نامه و تحقیقی در مورد بررسی وضعیت مسکن شهر دزفول و مشکلات کنونی و آینده آن صورت نگرفته است و تنها به طور کلی در مورد مسکن استان خوزستان مطالبی را بیان کرده اند .

با توجه به اینکه امروزه یکی از مشکلات جامعه جوان کشور کمبود مسکن مناسب
می باشد ، لذا باید برای حل این معضل یعنی کمبود مسکن مناسب در این شهرستان تدابیری اندیشیده شود این کار باید بوسیله پیش بینی جمعیت در سالهای آینده و برنامه ریزی مناسب جهت تأمین مسکن برای این جمعیت صورت گیرد . امید است با این رساله بتوانم قدم کوچکی در این راه بردارم .

طرح مسئله :

آمار سال ۱۹۶۶ سازمان مسکن برای اسکان بشر اعلام می کند ۵۰۰ میلیون نفر از ساکنان شهری بی خانه هستند و یا مسکن مناسب ندارند .[۱]

۱۰ میلیون نفر در سال در اثر مسکن غیر استاندارد ، آب ناسالم و بهداشت نامناسب می میرند .

مخاطرات زیست محیطی ناشی از بد مسکنی ۲۵% مرگهای زودرس جهان را موجب می شود . در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه تا سال ۲۰۲۵ ، ۸۰% جمعیت جهان را در خود داشتند و بیشترین شهرهای بزرگ در کشورهای فقیر خواهد بود . آسیا ، آمریکای لاتین و آفریقا به شدت در بد مسکنی به سر می برند . پس به عبارتی توزیع جغرافیایی وضعیت مسکن در جهان نشانگر بدمسکنی و بی مسکنی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است . همچنین مهاجرت عظیم روستائیان به شهرها به ویژه شهرهای بزرگ مشکل بی مسکنی و بدمسکنی و تنگ مسکنی را به شکلی حاد بوجود آورده است .[۲]

مسکن یکی از مسائل حاد کشورهای در حال توسعه است ، فقدان منابع کافی ، وضعیت مدیریت اقتصادی ، نداشتن برنامه ریزی جامع مسکن و سایر نارسائیهایی که در زیرساختهای اقتصادی این کشورهای وجود دارد از یکسو و افزایش شتابان جمعیت شهرنشین از سویی دیگر تأمین سرپناه در این کشورها را به شکلی غامض و چند بعدی درآورده است .[۳]

نیازهای ضروری و اولیه زندگی هر انسانی شامل خوراک ، پوشاک و مسکن است ، و سایر نیازها کم وبیش پس از تأمین نیازهای ذکر شده بروز نموده است .

مقوله مسکن گسترده و پیچیده است ، ابعاد متنوعی دارد و نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه کرد ، مسکن یک مکان فیزیکی است و به عنوان سرپناه نیاز اولیه و اساسی خانواده به حساب می آید . در این سرپناه برخی از نیازهای اولیه خانواده یا فرد مانند خوراک ، استراحت و حفاظت در برابر شرایط جوی تأمین می شود .[۴]

مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی ، کل محیط مسکونی را نیز دربر می گیرد به عبارتی دیگر مسکن چیزیی بیش از یک سرپناه فیزیکی است و کلیه خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای بهزیستی انسان را شامل می شود و باید حق تصرف طولانی و مطمئن برای استفاده کننده آن فراهم باشد .[۵]

نیاز به مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای بشری می باشد ، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز داشتن مسکن مناسب حق هر فرد ایرانی به حساب می آید.[۶] ( اصل ۳۱ قانون اساسی )

خانه محل استراحت و آسایش و پناهگاه خستگی ها از دیرباز جایگاه امنیت و آرامش بوده است .[۷]

بطور خلاصه مسکن نه تنها به عنوان سرپناه بلکه به عنوان محل پرورش انسانها در نخستین و اساسی ترین واحد اجتماع یعنی خانواده دارای اهمیت است که در حال حاضر داشتن مسکن و سرپناه یکی از مشکلات مردم به خصوص در کشورهای در حال توسعه است . مشکل مسکن در ایران هم مانند اغلب جوامع دنیا ، مخصوصاً در جوامعی که در رشد شهرنشینی آنها در دو دهه اخیر زیاد بوده از اهمیت خاصی برخوردار است . بطوری که در چند سال اخیر مسئله مسکن به عنوان یک مسئله روز ، مورد توجه دولتمردان ، متخصصان و بالاخره بیشتر خانواده های ایرانی قرار گرفته است که این مشکل با توجه به بالا بودن نرخ رشد جمعیت شهرنشین و مهاجرت به شهر حادتر می شود .[۸]

روند شهرنشینی در استان خوزستان بی شباهت به وضعیت کل کشور نبوده و از این بابت حائز اهمیت است ، زیرا استان خوزستان با داشتن توانائیهای بالقوه و بالفعل اقتصادی به عنوان محور و قطب صنعتی کشور مورد توجه قرار گرفته و مرکز آن یعنی اهواز بزرگترین شهر مناطق جنوب غرب به حساب می آید و مشکلات برنامه ریزی مسکن آن حاد بوده و در سطح ملی قابل توجه می باشد .[۹]

شهرستان دزفول نیز از این قائده مستثنی نمی باشد و مشکلات زیادی در رابطه با مسکن در این شهرستان وجود دارد . کمبود زمین و در نتیجه بالا بودن قیمت آن ، قدیمی و تخریبی بودن اکثر مساکن شهری ، مرتفع سازی بدون برنامه ریزی مناسب ، رشد شتابان جمعیت و در نتیجه بالا رفتن تقاضای مسکن که در رابطه با عرضه مسکن قابل مقایسه نیست و … از جمله مشکلاتی هستند که در رابطه با مسکن در این شهر وجود دارد .

سئوالات تحقیق :

۱-   آیا در شهرستان دزفول در حال حاضر تناسبی بین جمعیت و واحدهای مسکونی وجود دارد ؟

۲-   آیا روند ساخت و ساز مسکن متناسب با روند افزایش جمعیت برای آینده می باشد ؟

ارائه فرضیه :

۱-   به نظر می رسد در شهرستان دزفول در حال حاضر کمبود مسکن وجود دارد .

۲-  به نظر می رسد با توجه به روند ساخت و ساز مسکن در حال حاضر تناسب بین جمعیت و مسکن در آینده وجود ندارد .

روش تحقیق :

روش تحقیق در این رساله مبتنی بر روش توصیفی بوده است ، به این معنی که سعی شده است با توجه به اطلاعات موجود و جمع آوری شده فرضیه های مورد نظر را با ارائه دلایلی که هم از منابع کتابخانه ای و هم با توجه به بررسی های میدانی به دست آورده شده است ارزیابی و صحت و سقم فرضیه های مورد نظر را دریابیم ؛ اطلاعات و دانسته هایی که در این رساله گردآوری شده است با توجه به منابع کتابخانه ای موجود در مورد وضعیت مسکن به ویژه شهر دزفول بوده است که البته در کنار این اطلاعات کتابخانه ای و یا اسنادی از روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز استفاده شده است که این اطلاعات میدانی در گفتگو با مسئولان و کارمندان اداره ها و شهرداری جمع آوری و آنگاه این اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای را با اطلاعات میدانی مقایسه کرده و سپس برداشتهایی از آنها صورت گرفته است .

هدف تحقیق :

هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی و شناخت ویژگیهای مسکن در شهرستان دزفول با توجه به مشکلات آن است . مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت زمین که در پی آن افزایش قیمت مسکن را به دنبال دارد و همین باعث نابرابری عرضه و تقاضا می شود .


جهت دانلود متن کامل پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول کلیک نمایید


برچسب ها: پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول ، دانلود پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول ، مقاله بررسی وضعیت مسکن دزفول ، مقاله در مورد بررسی وضعیت مسکن دزفول ، تحقیق بررسی وضعیت مسکن دزفول ، تحقیق در مورد بررسی وضعیت مسکن دزفول ،
آخرین ویرایش: شنبه 9 اردیبهشت 1396 12:06 ب.ظ
دیدگاه ها ()

تحقیق روانشناسی سن پیری

یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 08:34 ق.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


تحقیق روانشناسی سن پیری  شامل  51 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  روانشناسی سن پیری می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

مقدمه

علیرغم پیشرفت های علمی در مقام رشته ها و تخصص ها و بخصوص رشته های علمی و تصصی که به نوعی با جریان پیری و مسائل و مباحث مربوط به پیر شدن ارتباط پیدا می کنند در رابطه با مسائل زندگی و سلامت و بهداشت سالمندان حرف زیادی برای گفتن تدابیر مثبت و سازنده ای برای به کار بردن و روش های مؤثر و چاره سازی برای درمان کردن و بهبود بخشیدن و در نتیجه از دردهای مداوم فرد سالمند کاستن چیزی در اختیار نداریم و نتیجه اینکه فرد سالمند همچنان و بی وفقه از نظر بیماری های جسمی می نالد و شکایت می کند افراد سالمند همچنان از نظر ناراحتی های روانی رنج می برد و به گفته ی «سیمون دبوار» سالمند اگر بمیرد و نباشد بهتر است سخن این است که آیا «ژونتولوژی» روان پزشکی و برخی از رشته ها و تخصص های دیگر می توانند و این توانایی را دارند که تدابیری اتخاذ نمایند و طرح هائی را به مرحله ی اجرا گذارند تا در پرتو بررسی ها و. تحقیقات و آگاهی از کیفیات فیزیکی ، روانی و اجتماعی سالمندان ، علاوه بر شناخت بیشتر مکانیزم های پیری و پیر شدن و بخصوص ایجاد انگیزه تشویق و ترغیب متخصصان دیگر علاقمند به مسائل مربوط به سالمندان (فرد سالم) امکان برخورداری از شرایط زندگی بهتر و راحت تری را پیدا کند و در نتیجه : فرد سالمند از نظر جسمی شکایت و ناراحتی نداشته باشند ، فرد سالمند از نظر رولنی سالم و آسوده باشد . فرد سالمند با به دست آوردن امکانات ادامه زندگی بهتر گفته سیمون دابور را که سالمند اگر بمیرد و نباشد راحت تر است به فراموشی سپارد و بر ان خط بطلان بکشند .

مقدمه ای بر فرآیند پیر شدن

کتاب حاضر واقعیتی را مورد بررسی قرار می دهد که در لحظه ورود ما به آخرین قسمت زندگی و در جریان آن به وجود می آید . جسم ما تغییر می کند ما تغییرات جسمی خود و همچنین تغییرلت جسمی اطرافیان را مشاهده می کنیم و در نتیجه در مقابل آن واکنش نشان می دهیم دگرگونی های روانی به وجود می آید. این دگرگونی ها بر افکار ، احساسات ، اعتقادات ، ارزشها ، نگرشها ، رفتار ، شخصیت و شیوه ی عملکرد ما در مقابل دیگران تأثیر می گذارد . با گذشت زمان دنیایی که ما را احاطه کرده به نوبه ی خود عوض می شود . محلات قدیمی تغییر می کند . مروعادات تغییر می کند ، قهرمانان ورزش و ستارگان سینما به اوج شهرت می رسند بعد افول می کنند و جای خود را به کسانی می دهند که تازه از راه رسیده اند . بسیار اتفاق می افتد که ما به دنبال چیزهای آشنایی می گردیم که قبلاً به آنها دلبستگی داشتیم امّا به جای آنها فقط با پیشرفت روبه رو می شویم .

به تدریج که ما به کمال می رسیم و از درون تغییر شکل می یابیم فردی بار
می آییم که به شکل اجتناب ناپذیر مطابق دنیای خارج است . در حقیقت ما در مقابل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی مثلاً در مقابل شیوه ی زندگی مربوط به یک محل خاص به یک زمان معیین در یک اجتماع خاص با نگرشها ، اعتقادات ، قوانین و غذایی ، مسکن ، بهداشت ، موقعیتهایی که به منظور تعغییر دادن ، تعلیم کردن ، مشغول ساختن ما و … در اختیار ما گذاشته شده است .

پیر مرد یا پیرزن بودن یعنی چه ؟

انسان چه موقع پیر می شود ؟ پیرمرد یا پیرزن بودن یعنی چه ؟ به عبارت دقیق تر خود شما چه موقع پیر خواهید بود ؟ آیا می توان در ۷۵ سالگی هنوز جوان بود ، و آیا افراد ۵۰ ساله در مواقع پیر شده اند ؟ آیا پیری یک حالت روانی است یا یک حالت جسمی به پیر شدن را می توان از چهار نقطه نظر مورد مطالعه قرار داد : روانی ، زیستی ، عاطفی و اجتماعی .

سن زمانی

ساده ترین راه برای تعریف پیری عبارت است شمردن سالهایی که از بدو تولد طی شده است به طور کلی آمار مربوط به پیران ۶۵ سالگی را به صورت قراردادی آغاز پیری تعیین می کند . امّا این سؤال مطرح می شود که بین ۶۵ سال داشتن و در میان پیران طبقه بندی شدن و ۶۴ ساله بودن و هنوز در رده ی اشخاص پخته قرار گرفتن چه تفاوتی هست ؟ در مورد بعضی اشخاص انتقال به تدریج انجام
می گیرد . حال آنکه در مورد بعضی دیگر انتقال از دوره ناگهانی به دوره ی پیری تلقی شود در مورد دیگران پیر شدن با ملایمت پیش می آید مثلاً از طریق موهایی که سفید می شود کودکانی که کانون خانواده را ترک می کنند دوستانی که
می میرند و علایم دیگری که بیش از پیش رخ می دهد . انسان چه موقع متوجه طی یک دوره زندگی و آغاز دوره ی دیگر آن می شود ؟ این توجه غالباً به هنگام بلوغ پیش می آید که آغاز نوجوانی را خبر می دهد . در حقیقت نوجوانی معمولاً با دگرگونی های قابل توجه همراه است . مثل سرعت رشد رویش موهای زهار ، شروع استمنا و رشد سینه ها در دختران جوان ، تغییر صدا و اولین انزالها در پسران جوان همزمان با این دگرگونی ها تغییرات اجتماعی نیز حاصل می شود . مثلاً عبور از ابتدایی به دبیرستان که برای بعضی ها آغاز موجودیت تازه ای است . فعالیت ها عوض می شود . پسران جوان و دختران جوان شروع به معاشرت
می کنند و پشت سر گذاشتن این سن بسیار دشوار است .

اما دگرگونی های که درس بلوغ است برای افراد متفاوت است مثلاً آغاز تغییر شکل های جسمی در سنی اتفاق می افتد که ممکن است بر حسب افراد از پنج تا شش سال متغییر باشد .

این تغییرات جسمی به مقدار زیاد  در تابعیت ساعت زیستی قرار دارد البته عوامل متفاوت و متعدد دیگری نیز در این تغییرات تأثیر می گذارد  که از میان آنها
می توان به تغذیه و ورزش اشاره کرد بعضی از دخترها در ده سالکی قاعده
می شوند حال اینکه بعضی از آنها در ۱۶ سالگی به این مرحله از رشد می رسند . (مرز کلی آنار برای رشد بهداشت ۱۹۷۳)  اهمیت این دگرگونی ها بر ارزش علامت دهی آنها استوار است در حقیقت این دگرگونی ها پیغام می دهد که بزودی واکنش های تازه ای ظاهر خواهد شد بعضی ها این پیغامها را دریافت
می کنند و در نتیجه شیوه ی زندگی خود را تغییر می دهند ، امّا بعضی دیگر از مکانیسم افراد در جبران بهره می گرند و سعی می کنند با قرار گرفتن در جریان جوانی خود را هم برای خود و هم برای دیگران نشان دهند . تفاوت های فردی نه تنها در آغاز تغییر شکل های جسمی تجلی می کند بلکه در طول مدت تغییر شکل نیز دیده می شود . مثلاً در مورد بعضی افراد این تغییر شکل در عرض شش ماه به اتمام می رسد حال آنکه در مورد بعضی دیگر شش سال طول می کشد .


جهت دانلود متن کامل تحقیق روانشناسی سن پیری کلیک نمایید


برچسب ها: تحقیق روانشناسی سن پیری ، دانلود تحقیق روانشناسی سن پیری ، تحقیق در مورد روانشناسی سن پیری ، مقاله روانشناسی سن پیری ، مقاله در مورد روانشناسی سن پیری ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 08:35 ق.ظ
دیدگاه ها ()

مقاله نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران

یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 08:32 ق.ظ   نویسنده : نگار موسوی      


مقاله نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران شامل  20 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از مقاله های جامع و کامل در مورد نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

منتج از نتایج طرح تحقیقاتی:

«بررسی روش های اجرایی ثبت طرح ها و نقشه های فرش دستباف ایرانی در مراکز و جوامع بین المللی ذیربط (حفظ مالکیت معنوی)»

مقدمه:

هنر فرش یکی از دستاوردهای بزرگ تاریخی و فرهنگی ملت ایران به شمار می رود. این هنر که با ارزش های اجتماعی سنتی و فرهنگی ایرانیان گره خورده است، می تواند علاوه بر کارکردهای فرهنگی و اجتماعی در خدمت رشد و توسعه انسانی کشور قرار گیرد. متأسفانه در سال های اخیر شاهد تنزل جایگاه فرش ایران در صحنه تجارت جهانی هستیم و این در حالی است که فرش همواره از جایگاه رفیع و والایی در عرصه فرهنگ و نیز موقعیت ویژه ای در قلمرو اقتصاد کشور برخوردار بوده است. بی تردید در میان عوامل متعدد کاهش منزلت فرش ایران، سرقت و به تاراج رفتن حقوق مالکیت فکری مالکان حق و به تعبیر دیگر سرقت طرح ها و نقشه های فرش ایران توسط برخی از رقبای داخلی و خارجی وسوء استفاده از آنها یکی از مهمترین علل تنزل جایگاه فرش ایران در بازار بین المللی است. به عبارت دیگر عدم بهره برداری مناسب از نظام حقوق مالکیت فکری برای حمایت از حقوق دست اندرکاران فرش و ممانعت از سرقت طرح ها و نقشه های فرش و قالی توسط برخی از رقبای تجاری کشورمان را می توان از علل اصلی و اساسی این امر به شمار آورد.

با توجه به آنچه گفته شد، مرکز تحقیقات فرش ایران سعی کرده با بهره گیری از نظرات کارشناسان حقوقی آشنا با حوزه حقوق مالکیت فکری سلسله مطالبی را تحت عنوان راهنمای فرش و حقوق مالکیت فکری تهیه در اختیار علاقه مندان قرار دهد. امید است که به این ترتیب اطلاعاتی مختصر و مفید در اختیار تمام دست اندرکاران تولید و تجارت فرش قرار گیرد تا با کمک آن بتوانند با حقوق قانونی خود در این عرصه آشنا شده و از مزایای حمایت های قانونی ممکن برخوردار شوند. این راهنما ضمن معرفی حقوق مالکیت فکری به پرسش هایی که معمولاً در این حوزه مطرح می شود پاسخ گفته و از جمله، شیوه های حمایت از حقوق مالکیت فکری دست اندرکاران فرش را مورد توجه قرار داده است. به امید آن که این تلاش مقبول افتد.


حقوق مالکیت فکری چیست؟

«مالکیت فکری در یک مفهوم کلی به معنای حقوق قانونی است که در نتیجه فعالیت های فکری در حوزه های هنری، ادبی، علمی و صنعتی کسب می گردد». در حقیقت حقوق مالکیت فکری شامل مجموعه ای از قواعد حقوقی مرتبط با نوآوری ها و ابتکارهاست، این حقوق به عنوان حقوق ایجاد شده برای آثار ناشی از فعالیت خلاقانه فکری در مقابل مالکیت بر منابع و محصولات محسوس قرار گرفته و اگر چه غیر محسوس هستند اما همانند سایر انواع مالکیت به عنوان مبنای مالکیت شخصی قابل تجارت و مبادله هستند.

هم اکنون برخی نویسندگان از عبارت حقوق مالکیت معنوی به جای حقوق مالکیت فکری استفاده می کنند. در رویه قانونگذاری ایران نیز این عبارت بارها تکرار شده است. در این رابطه باید توجه داشت که حق مالکیت بر آثار ناشی از فعالیتهای خلاقانه فکری، حقی غیر مادی است که موضوع آن نیز شیئ غیر مادی می باشد بنابراین عنوان صحیح این حق، حق مالکیت فکری است.


جهت دانلود متن کامل مقاله نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران کلیک نمایید


برچسب ها: مقاله نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران ، دانلود مقاله نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران ، تحقیق نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران ، مقاله در مورد نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران ، تحقیق در مورد نقش حقوق مالکیت فردی در حمایت از طرح و نقشه فرش ایران ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 08:33 ق.ظ
دیدگاه ها ()

درباره وبلاگ


نویسندگان

  • نگار موسوی(85)

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic